آنگونه انتظار می رفت در مناظره دوم هر شش نامزد یا به شکل کلی به موضوعات مطرح شده از سوی کارشناسان پرداختند یا عمدتا به موضوعاتی پرداختند که در ساختار فعلی کشور قابلیت اجرایی ندارند.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹ 21 June 2024

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردم شب گذشته از شبکه اول رسانه ملی برگزار شد.

ابن مناظره از نظر شکلی همچون مناظره اول و ازحیث محتوایی به موضوعاتی همچون عدالت در توزیع یارانه ها و برنامه  نامزدها برای رفع فقر مطلق در کشور ، ارتقا آموزش و بهبود وضعیت سلامت پرداخته شد.

آنگونه انتظار می رفت در مناظره دوم هر شش نامزد یا بصورت کلی به موضوعات مطرح شده از سوی کارشناسان پرداختند یا عمدتا به موضوع کلی اتی پرداختند که در ساختار فعلی کشور قابلیت اجرایی ندارند.

چرا که اگر طرح های حوزه فقر زدایی ، توزیع هدفمند یارانه یا بهبود وضعیت آموزش و سلامت براساس برنامه های شش گانه توسعه ای بدلایلی قابلیت اجرا داشتند اصولا پس از چهار دهه، در این مناظره نمی بایست درباره فقر زدایی در کشور بحث میشد.

یا چنانچه در کشور موانع مالی و مدیریتی و...سد راه نمی شدند ،براساس طرح چشم انداز ۲۰ ساله مقام معظم رهبری می بایست در تمامی حوزه ها ما الان در رتبه های اول منطقه قرار می داشتیم که برخی از سرفصل های طرح چشم انداز همین موضوعاتی بود که در مناظره به آن پرداخته شد.

بنابراین تا بسیاری از موانع ساختاری در کشور برچیده نشود و بسیاری از قوانینی که سدراه  اجرای طرح ها ی توسعه ای کشور شده اصلاح نشوند به طور قطع حرف زدن و شعار دادن برای بهبود آنها صرفا در سطح همان یادداشت روی کاغذ باقی خواهد ماند.

شاید از این منظر است که بدلیل اینکه هر شش نامزد ،در چند دهه اخیر در بطن تصمیم گیری ،سیاستگذاری و اجرای کشور قرار داشته اند بخوبی می دانند طرح دادن بدون پشتوانه مالی و حذف ساختارهای بازدارنده در آینده یقه آنان را خواهد گرفت ، از اینرو به جای  ارایه طرح های با قابلیت اجرا سعی دارند با حرفهای شیک وعامه پسند صرفا رای بخش خاکستری و مردد جامعه را به دست آورند.

از اینرو در ادامه  این تحلیل رفتار هر کدام از نامزدها را بر اساس چینش صورت گرفته در مناظره به بحث می گذاریم:

قاضی زاده هاشمی ؛

آنگونه که در مناظره اول به آن اشاره کردیم ،این نامزد گاها به موضوعات مناظره اشاره های داشت اما برای ماندن در عرصه نیامده است .

قاضی زاده هاشمی در این مناظرات سه ماموریت دارد؛

اول؛ ظاهر شدن در مقام سخنگوی دولت سیزدهم که  سرفصل مناظره را با گزارش عملکرد دولت سیزدهم تشریح نمایدکه گزاره ضرورت ادامه دولت سیزدهم را به مخاطب القا کند.

دوم ؛ حمله به دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم و سیاه نمایی محض مدیریت اجرایی این دولت ،به گونه ای که با انتساب مشکلات جاری کشور به سیاست و مدیریت این دوره ،گزاره عدم بازگشت به دوران روحانی را به مخاطب القا نماید.

سوم ؛ حاشیه سازی برای دو نامزد غیر همسو یعنی پزشکیان و پورمحمدی ،تا با برهم زدن آرامش آنان. ابتدا تایم ارایه برنامه را به پاسخ به حاشیه مبدل و سپس با عصبانی نمودن آنان ، چهره ای غیر منطقی و تهاجمی از این جریان معرفی نمایند.

محمد باقر قالیباف ؛

این نامزد در مناظره دوم هم متین و آرام ظاهر شد ، وی به گونه ای رفتار می کند تا پرستیژ یک مقام ارشد کشوری را حفظ و در کنار آن با آرامش برنامه های خود را در چارچوب سوالات مناظره تبیین نماید.

از آنجاییکه قاضی زاده و زاکانی در قامت ذره برای قالیباف و جلیلی ظاهر شده و در تقسیم کار صورت گرفته ،یکی وظیفه بر هم زدن روان حریف و بیان گزارش دولت سیزدهم و تخریب دولت روحانی و دیگری بیان مصادیقی از افراد را عهده دار شده است ،بنابراین قالیباف هرگز به حواشی ورود نکرد و حتی پاسخ حواشی را هم نداد.

در واقع قالیباف با تمرکز ، اشراف و حوصله در چارچوب سوالات مطرح شده سخن گفت ،هرچند قاطبه طرح های ایشان در خصوص معلمین ،پرستاران و پزشکان و وضعیت سلامت بدلیل موانع ساختاری قابلیت اجرا ندارند، اما وی هیچگاه از چارچوب مناظره خارج نشد و دست پر و آگاه در این مناظره حضور یافت

 

پورمحمدی ؛

در ابتدای مناظره تهاجمی شروع کرد ،اما چون زاکانی در پاسخ پرونده کرسنت را یادآور شد ،ترجیح داد در ادامه مناظره پزشکیان را هم به گود بکشد که شاید از ترکش های بعدی زاکانی در امان بماند.

اما در مجموع این نامزد هرچند درچارچوب مناظره با اشراف و شمرده صحبت می کرد و به مصادیق اشاره داشت ،اما وی با کلی گویی صرفا سعی داشت با  بیان جملات عامه پسند ،آرای مردد و خاموش جامعه را بسوی خود جذب کند.

آنچه که مسلم بود در بخش دوم و سوم مناظره دیشب ،پورمحمدی از چارچوب مناظره خارج نشد و حتی در پاره ای موارد سخنان دیگر رقبایش در حوزه آموزش و بهداشت را مورد استناد قرار می داد.

زاکانی ؛

همانگونه که در ابتدای تحلیل به آن اشاره شد ،در این مناظرات تقسیم کار آشکاری صورت گرفته است که حتی اگر زاکانی تا پایان رقابت در عرصه باقی بماند ، اما وظیفه زاکانی ،تخریب و سیاه نمایی دستاوردهای دولت روحانی با القای گزاره عدم بازگشت به دوره روحانی از طریق رای به پزشکیان است .

چرا که ایشان در چندین نوبت به این‌نکته تاکید کرد که دولت پزشکیان ،دولت سوم روحانی است ،بنابراین تخریب دولت روحانی از سوی زاکانی و قاضی زاده براساس یک دستور کار پیشین صورت می گیرد.

هر چند زاکانی با ارایه برنامه های فضایی در حوزه فقرزدایی ،توزیع طلا و رایگان نمودن سلامت و درمان و ارزان فروشی بنزین سعی بر اغفال آرای خاموش داشتند ، اما شواهد گویای این واقعیت است که زاکانی صرفا یک پوششی است و برای رییس جمهور شدن نیامده است

مسعود پزشکیان ؛

دستان مسعود پزشکیان در این مناظره کاملا خالی بود چرا که هیچگاه در چارچوب موضوعات مناظره برنامه ای ارایه نکرد ،

بااین حال این نامزد با کلی گویی سعی داشت از موضوع مناظره خارج نشد و معلومات دوران مدیریتی خود را به مخاطب عرضه نماید.

پزشکیان در دو موضوع بخوبی عمل کرد ؛

اول اینکه با بیان مکرر سیاست های مقام معظم رهبری خود را از گزند ترکش های زاکانی دور نگه دارد .

دوم ، هر چند مشخص بود که از حرف های زاکانی برآشفته است اما با مدیریت فضا خود را در کمند بازی روانی زاکانی قرار نداد.

پزشکیان در این مناظره معنای اجرایی نشدن برنامه در ساختار دولت ها را بخوبی درک کرده از اینرو به جای ارایه برنامه سعی داشت با بیان جملاتی از جنس سفره برابر با ملت و اشاره به استان های محروم ،دایره رای خود را به مناطق دور و روشن نمودن تنور آرای خاموش گسترش دهد.

سعید جلیلی؛

این نامزد در مناظره دوم هم به گونه ای عمل کرد که خود را فردی با اشراف به وضعیت کشور در تمامی حوزه ها معرفی نماید .

سعید جلیلی برای تمامی حوزه های مطرح شده در مناظره حرف داشت و در سایه فضای ایجاد شده در تقسیم کار صورت گرفته ،براحتی برنامه های خود را تبیین کرد.

هرچند بازهم تاکید می کنیم که در ساختار مدیریت جاری ، قوانین موجود و سیاستگذاری های از پیش تعیین شده ،هیچگاه برنامه های ارایه شده قابلیت اجرایی شدن پیدا نخواهند کرد.

اما جلیلی همچون مناظره اول به گونه عمل کرد که به مخاطب القا کند که کلید حل تمامی مشکلات کشور در حوزه های گوناگون در جیب ایشان است.

این نامزد با ارایه راهکارهای شفاهی و سوار شدن بر پاسخ سوالات  ذهن مخاطب را به سمتی سوق می دهد که از بین این ۶ نامزد ،جلیلی حلال مشکلات کشور است و لاغیر .

اما از حیث رفتاری و شخصیتی این نامزد با متانت و ادب در مناظره ظاهر شد ، وارد حواشی نشد و با تمانینه به سوالات پاسخ داد ،کاری به دولت ها نداشت و مساعی خود را به کار بست تا اشراف خود به موضوعات را به نمایش بگذارد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار